Агресія. Чому люди поводяться агресивно? теорії агресії

5

Агресивна людина-справжня проблема для оточуючих.

Необдумані образливі слова або незручний рух можуть привести в лють співрозмовника, сусіда, дружину або чоловіка, який стає небезпечний і для себе, і для оточуючих його людей. Агресивно налаштована людина може вчинити злочин, про який буде шкодувати все життя. Чому ми не завжди можемо контролювати свої напади люті? як безболісно позбутися від гніву?

Чому людина стає агресивною?

Кожна людина має свою точку кипіння, за кілька секунд самі врівноважені особистості можуть перетворитися в безрозсудних людей, якщо виникне почуття небезпеки. Не тільки особисті якості людини впливають на рівень агресивності, природою подарований гормональний коктейль надає не менший вплив на цей рівень.

Дослідники в області психіки людини прийшли до висновку, що причинами агресивної поведінки людини є коливання рівня наступних гормонів:

Адреналін;

Норадреналін;

Тестостерон.

Адреналін запускає програму порятунку, норадреналіном наділені не всі, але люди, у яких замість адреналіну вихлюпується в кров норадреналін, швидше полізуть в бій, ніж втечуть. Тестостерон надає характеру людини запальності, і чим вище рівень цього гормону, тим агресивніше людина.

Присутність і кількість тих чи інших гормонів пояснює поведінку людини, яка стає агресивною і, чому кожен у своїй мірі може стримувати свої емоції. Тримати під повним контролем цю реакцію ще ніхто не навчився

Вивченням неадекватної поведінки займався психолог еріх фромм, який виділив два види агресії.

1. Доброякісна агресія стоїть на службі справі життя. Людина проявляє цей вид агресії в тому випадку, коли під загрозу ставляться його інтереси.

2. Злоякісна агресія людини — це набута реакція, пов’язана з жорстокістю або з патологічним почуттям самоствердитися за допомогою агресивності.

З доброякісною агресією можна і потрібно боротися самостійно. А людям зі злоякісною агресією необхідна допомога психологів або психіатрів.

Як поводитися з агресивно налаштованою людиною?

Якщо не дозволяти вихлюпувати емоції агресивно налаштованим людям, то вони почнуть проявляти себе проти волі людини. Зняти напругу допоможуть:

Спорт або фізична праця;

Улюблене хобі;

Піші прогулянки;

Спілкування з приємними і цікавими людьми.

Підтримка емоційного балансу і своєчасний скидання негативних емоцій цими доступними способами допоможуть вам зберегти здоров’я і гарний настрій.

агресивність — це стійка характеристика суб’єкта, яка відображає його схильність до поведінки, метою якого виступає заподіяння навколишнього світу шкоди або вираження гніву, злості спрямованого на зовнішні об’єкти. Психологи стверджують, що агресивність не була властива людству спочатку і малюки засвоюють модель агресивної поведінки з перших днів свого життя.

Агресивність з латинської мови означає нападати і характеризує властивість особистості, що віддає перевагу у використанні насильницьких методів в досягненні своїх цілей.

Причини агресивності

Особистісні особливості, що впливають на розвиток агресивності людини наступні:

— схильність до імпульсивності;

— вдумливість, неуважність;

— емоційна сприйнятливість, а також почуття вразливості, незадоволеності, дискомфорту;

— ворожа атрибуція, під якою розуміється оцінка, а також інтерпретація намірів, дій в якості агресивних.

Агресивність у людей відзначається при ряді нервових і психічних розладів.

Причинами агресивності людини виступають: різного роду конфлікти, інтимні проблеми, зловживання алкоголем, психотропними засобами, наркотичними засобами, невлаштованість особистого життя, проблеми особистого характеру, почуття самотності, психічні травми, суворе виховання, перегляди трилерів, перевтома, а також відмова від відпочинку.

Термін «агресивний» щодо спортсменів став застосовуватися як характеристика, яка означає наполегливість у подоланні перешкод, а також активність у досягненні поставлених цілей.

Ознаки агресивності

Агресивність виражається в таких рисах, як конфліктність, домінантність, відсутність соціальної кооперації.

Ознаки агресивності людини проявляються в хворобливому відношенні сприйняття власного я з оточуючими людьми.

Ознаками агресивності у дітей служать їх фізичні дії: грюкання дверима, спроби бити оточуючих, рвати, кусати, псувати зі злості речі, бити посуд.

Види агресивних реакцій:

— фізична агресія, що відзначається застосуванням фізичної сили проти інших осіб;

— непряма агресія, характеризується спрямованим обхідним шляхом на інших осіб або не спрямована ні на кого;

— роздратування, відзначається готовністю проявити негативні почуття при незначному збудженні (грубість, запальність);

— негативізм, відзначається опозиційної манерою поведінки (від пасивного опору до активної боротьби);

— образа, зазначається заздрістю, а також ненависть до оточуючих за вигадані і реальні дії;

— підозрілість, яка характеризується недовірою, обережністю щодо людей, які нібито планують і приносять шкоду;

— почуття провини, що виражається в можливе переконання суб’єкта в тому, що він поганий чоловік, здійснює погані вчинки, і в зв’язку з цим відчуває докори сумління;

— вербальна агресія, яка виражається в негативних почуттях (вереск, крик, загрози, прокляття).

Агресивність у чоловіків

Пасивна агресивність у чоловіків відзначається відкладанням справ і нерішучістю перед прийняттям важливих рішень. Такі чоловіки не відповідальні, вкрай зневажливі до термінів і не виконують обіцянок. Цей тип шукає будь-які приводи для сварки з рідними, при цьому тримаючи дистанцію і не допускаючи до особистісного простору. Причиною виступає страх залежності, тому чоловік, так, справляючись самостійно зі страхом, намагається управляти і командувати іншими. Такий чоловік не визнає своїх помилок, а звинувачує тільки обставини, що оточують, вимагаючи знайти винних.

Причиною такої поведінки виступає соціальна і сімейна атмосфера, де відмовчуються про свої бажання, потреби, вважаючи це проявом егоїзму. На підсвідомому рівні таке виховання прищеплює думку, що бажати що-небудь для себе неправильно і неприпустимо в принципі.

Пасивна агресивність у чоловіків коригується тільки спокійним, ніжним ставленням і поступовим підштовхуванням до потрібної моделі поведінки.

Агресивність у чоловіків відрізняється своїми установками від жіночої агресивності. Чоловіки часто вдаються до відкритої форми агресивності. Їх не турбує тривожність, почуття провини, для них важливо досягти свою мету, тому агресивність виступає своєрідною моделлю поведінки.

Підвищена агресивність у чоловіків відзначається відсутністю культури поведінки, демонстрацією впевненості, своєї сили, а також незалежності.

Агресивність пов’язана з статевим збудженням — це напад або ряд насильницьких дій між статевими партнерами. Агресивність виступає на противагу любовно-еротичним відносинам. Окремі особистості відчувають від статевої агресивності еротичну насолоду (мазохізм, садизм, садомазохізм).

Психологічні концепції дають таке пояснення появі статевої агресивності: вона виникає внаслідок пережитої , тобто ошуканих очікувань в отриманні задоволення. Це не відноситься тільки до інтимних бажань або потреб. Агресивність пояснюється компенсаторним характером. Наприклад, повторення або продовження перенесеного насильства, або ж випробування насильства, яке практикується в інших сферах.

Дослідження в цій області підтверджують, що статеве грубе насильство, а також побиття жінок чоловіками часто відбуваються серед тих верств, де жінка піддається дискримінації і пригнічення, перебуває в залежному становищі. Одночасно з цим більшістю клієнтів у повій, які захоплюються садомазохізмом, є чоловіки з вищих верств, які таким чином реалізують інсценовану агресію.

Агресивність у жінок

Жінки використовують психологічну неявну агресію, вони переживають з приводу відсічі, який може надати жертва. Агресивність у жінок відзначається приСпалахах гніву для зняття нервового і психічного напруження.

Підвищена агресивність спостерігається у літніх представниць і пояснюється проявами при відсутності інших негативних рис характеру і причин до такої поведінки. Підвищена агресивність у жінок характеризується зміною рис характеру в негативну сторону.

Агресивність у жінок провокується такими факторами:

— гормональна, вроджена недостатність, спровокована патологією в ранньому розвитку;

— негативний емоційний досвід з дитинства (жорстоке поводження, статеве насильство);

— ворожі взаємини з матір’ю, а також дитячі психічні травми.

Агресивність у дітей

Причини дитячої агресивності: осуд і відкидання дорослими; руйнівні емоції внутрішнього світу, з якими дитина не змозі самостійно впоратися. А нерозуміння і незнання причин агресивності у дітей призводить до відкритої у дорослих неприязні.

Як зняти агресивність у дітей?

Працюючи з агресивними дітьми, вихователю, психологу слід трепетно ставитися до внутрішніх проблем. Агресивність у дітей знімається позитивною увагою з боку дорослого до внутрішнього світу малюка.

Тільки позитивна увага і прийняття агресивної особистості з боку психолога, вихователя, батька, а інакше вся корекційна робота буде зведена до нуля і дитина, найімовірніше втратить довіру до психолога і проявить опір в подальшій роботі.

Всім працюючим з такою категорією дітей важливо враховувати безоціночну позицію. Це означає не робити оціночних зауважень такого типу: «так не можна себе вести», «недобре так говорити». Дані зауваження тільки відштовхнуть від вас дітей і не сприятимуть налагодженню контакту.

Корекція агресивності у дошкільнят

Дитяча агресивність усувається наступними принципами і корекційною роботою:

— встановлення контакту з дитиною;

— безоціночне сприйняття особистості, а також прийняття його в цілому;

— шанобливе ставлення до особистості малюка;

— позитивне ставлення до внутрішнього світу.

Хочеться відзначити напрямки корекційної роботи з агресивністю дітей:

— навчання навичкам контролю, а також управління власним гнівом;

— зниження рівня особистісної тривожності;

— розвиток, формування усвідомлення власних емоцій, а також почуттів інших людей;

— розвиток позитивної самооцінки.

Вправи на зниження агресивності:

1. Знайомство. «покажи своє ім’я».

Діти називають своє ім’я і придуманим рухом супроводжують його.

2. Гра»чарівні кульки».

Мета: зняття емоційної напруги.

Діти знаходяться в колі (сидять, стоять). Дорослий просить їх закрити очі і зробити «човник» з долоньок. Психолог вкладає всім дітям в долоньки кольорову кульку, а потім просить зігріти його або покатати, віддати йому частину ласки, тепла, подихавши на нього. Далі пропонується відкрити очі і подивитися на кульку, розповівши про почуття, що виникли під час вправи.

3. Гра»добрі привиди».

Мета: навчити вихлюпувати накопичився гнів в прийнятній формі.

Ведучий пропонує програти роль добрих привидів, які трохи хуліганять і злегка лякають один одного. За командою ведучого діти згинають руки в ліктях, при цьому розчепіривши пальці, і вимовляють гучним, страшним голосом звук «у» або будь-який інший звук.

4. Малюємо настрій.

Мета: вираз свого настрою в малюнку.

Обговорення малюнків включає відгадування, де який настрій.

5. Гра:»дракон кусає у себе хвіст».

Мета: зняти напруженість, невротичні стани, страхи.

Звучить весела музика, діти стоять один за одним, міцно тримаючи один одного за плечі.

Перший малюк — «голова дракона», а останній це — «хвіст дракона». Перший малюк «голова дракона «намагається зловити» хвіст», а той в свою чергу ухиляється від неї.

6. Гра:»мій хороший папуга».

Мета: розвинути почуття елепотії, а також вміння працювати спільно в групі.

Діти знаходяться в колі. Психолог розповідає: в гості прилетів папуга і бажає пограти з дітьми. Необхідно подумати, що потрібно зробити для того, щоб папузі у нас сподобалося в гостях, і він обов’язково прилетів до них знову. Психолог дає дітям папугу-іграшку, пропонуючи погладити, поговорити ласкаво, приголубити.

7. Гра:»плями».

Мета: зняття агресивності, страхів, розвиток уяви.

Підготувати білі аркуші паперу, гуаш. Діти беруть на пензлик фарбу того кольору, яким їм хочеться зобразити пляму. На білий лист кбумаги діти вихлюпують свій колір і складають лист вдвічі, але так, щоб пляма зробила відбиток на другій половині листа.

Лист розгортають і намагаються зрозуміти, на що або кого схожа пляма. При бажанні можна домалювати пляму.

8. Релаксація «на хмарі».

Мета: зняття емоційного, фізичного напруження.

9. Вправа «я-травинка».

Мета: вчити дітей висловлювати свої почуття.

Діти уявляють себе травинкою летить на вітрі.

10. Гра:»посварилися два півники».

Мета: зняття м’язової напруги, емоційна розрядка.

Під веселу музику малюки рухаються хаотично і штовхаються злегка плечима.

11. Гра:» сороконіжка »

Мета: вчити дітей взаємодії з однолітками, сприяти згуртуванню дитячого колективу.

Діти (5-8 чоловік) встають, тримаючись за талію вперед. Звучить команда ведучого і» сороконіжка » рухається вперед, потім присідає, проповзає між перешкодами, стрибає на одній ніжці. Основне завдання — не розірвати єдиний «ланцюг«, і зберегти»стоногу».

12. Настільні спільні ігри.

Мета: розвиток уваги, здатності до зосередження, вміння без конфліктів взаємодіяти.

13. Гра:»котик».

Мета: встановити позитивний настрій, зняти емоційне, м’язове напруження.

Діти розташовуються на килимі. Звучить спокійна музика, малюки придумують казку про котика і показують, як котик ніжиться на сонечку, вмивається, потягується, дряпає кігтиками килимок.

14. Гра: «брыкание».

Мета: емоційна розрядка, а також зняття м’язової напруги.

Дитина розташовується на килимі (лягає на спину). Ноги при цьому вільно розкинуті. Не поспішаючи він починає брикатися і торкатися підлоги всією ногою. Ноги високо піднімаються і чергуються. На кожен удар своєю ногою малюк говорить «ні», при цьому збільшуючи інтенсивність удару.

15. Гра»візьми себе в руки».

Мета: вчити малюків стримувати себе.

Пояснити малюкам, що коли у них неприємні емоції: роздратування, злість, бажання вдарити, то можливо «взяти себе в руки» і зупинити свої емоції. Для цього слід глибоко зітхнути, а потім видихнути (кілька разів). Потім випрямляємося, прикриваємо очі і вважаємо до 10, посміхаємося, відкриваємо очі.

16. Гра»фортеця».

Мета: гра дозволяє дітям проявити агресивність в ігровій формі. Інтерес представляє діагностика: хто кого вибере в команду.

Діти за бажанням хлопців діляться на дві команди. Команди будують для себе фортецю (з конструктора). За командою одна команда захищає фортецю, а інша штурмує. Зброєю-виступають м’ячі, надувні кульки, м’які іграшки.

17. Гра «рвакля».

Мета: зняти напругу і дати виходу деструктивної енергії.

Дитині пропонують м’яти, рвати, топтати папір і робити з нею все, що забажається, а потім кидати її в кошик.

18. Гра «зоопарк».

Мета: допомагає зняти напругу.

Дітям пропонують «перетворитися» на тварин за бажанням. Спочатку діти сидять на стільцях — «клітинах». Кожен окремий малюк зображує вибрану тварину, а інші намагаються вгадати, кого він показує. Коли всі всіх «впізнали«, стільці — клітини звільняються і» звірі» — діти виходять стрибати, бігати, гарчати, кричати.

19. Гра:»липучка».

Мета: зняти м’язову напругу, згуртувати дитячу групу.

Всі малюки рухаються, стрибають, бігають по кімнаті, а двоє малюків, тримаючись за руки, намагаються зловити однолітків, кажучи: «я липучка-приставучка, я хочу тебе зловити». Кого зловили « «липучки» беруть за руку і приєднують його до своєї компанії. Після того, як всі малюки стануть липучками, всі діти танцюють в колі під спокійну музику.

20. Вправа «кулачок».

Мета: змістити агресію і здійснити м’язову релаксацію.

В ході гри даємо в руку дитині будь-яку дрібну іграшку і просимо його міцно стиснути кулачок.

Потримавши кулачок стисненим, а потім розкривши його, на долоньці бачимо красиву іграшку.

21. Гра:»компліменти».

Задоволення і інший порок, той зневажає аспіда, василіска і дракона; так як плотське задоволення і всяке життєве зло пристойно уподібнюється плазує і повзає по землі. Ще, можливо, власне зневажає василіска той, хто зневажає заздрість, як панівну з зол. Бо тварина василіск носить шкоду в очах як і заздрісні, як кажуть, мають шкоду в очах.