Бухоблік металобрухту. Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку операції зі здачі брухту та отримання за нього коштів на розрахунковий рахунок

4

Питання оподаткування металобрухту займає багатьох, хто прагне розпочати свій бізнес у цій сфері. Особливий інтерес викликає податок на додану вартість: його обов’язково платити чи ні?

Продаж металевого брухту його закупівельником

Отже, чи оподатковується пдв металобрухт ? податковий кодекс рф (потім за текстом-кодекс) в ст. 149 (пп.25 пункту 2) на це питання дає чітку відповідь: від пдв звільняються операції, пов’язані з продажем на території рф відходів і брухту кольорових і чорних металів. Однак дана умова поширюється тільки на тих платників податків (і на підприємців, і на організації), у яких для реалізації металобрухту є отримані ними на підставі чинного ліцензійного порядку ліцензії.

Обов’язок отримання дозволу на діяльність, спрямовану на зберігання, заготівля, перероблення і продаж чорного і кольорового металобрухту, зафіксована в законі «про ліцензування окремих видів діяльності», №99фз, і в постанові №1287 «про ліцензування діяльності з…продажу брухту металів».

Іншими словами, реалізація брухту чорних металів пдв не обкладається у разі якщо у фірми, зайнятої цією діяльністю, є необхідний дозвіл. Але відсутність ліцензії зовсім не означає, що підприємство (або підприємець) має право займатися прийманням і продажем металобрухту, сплачуючи зі своїх операцій податок пдв. Відсутність ліцензії-це штраф! зокрема, для юридичних осіб статтею 14.1 коап рф такий штраф передбачений у сумі до 50 тисяч рублів. Але ліцензії на продаж металобрухту не потрібно, якщо компанія продає власний брухт, наприклад, отриманий в результаті демонтажу старих активів, наприклад,. Справа в тому, що діяльність з продажу металевого брухту, утвореного при реалізації власного виробництва, не ліцензується. І в цьому випадку, тобто при продажу власного металобрухту, пдв платити не потрібно!

До речі, відмовитися від отриманого звільнення від пдв платник податків не має права!

Крім того, щоб використовувати надане звільнення, потрібно точно знати, що реалізований металевий брухт і відходи дійсно вважаються такими. Тобто повною мірою відповідають визначенню, даному, зокрема, в законі»про відходи виробництва і споживання». Якщо приймається металобрухт не буде відповідати цій характеристиці, то операції з його продажу обкладатися пдв будуть в загальновстановленому порядку. І тоді на брухт чорних металів пдв накладатиметься за ставкою 18%. Цією ж ставкою пдв буде обкладатися і брухт кольорових металів.

Реалізація металобрухту спецрежимниками

Дуже часто організації або підприємці помиляються, вважаючи, що якщо вони

Знаходяться на податкових спецрежимах, зокрема, спрощена система або енвд, то вони звільнені від оподаткування пдв. Так, звільнені, але не до кінця! якщо тільки таке підприємство (або підприємець) надасть своєму клієнтові рахунок-фактуру, в якому виділено пдв, то на нього відразу покладається обов’язок щодо внесення до бюджету заявленої в документі суми податку. Дане зобов’язання прописано в ст.173 кодексу.

Крім того, це зобов’язання поширюється і на тих платників податків, які не застосовують податкові спецрежими, але главою 21 кодексу звільнені від пдв.

І в тому, і в іншому випадку пдв:

— вноситься до бюджету тільки за фактом оформлення рахунку-фактури із зазначенням пдв;

— сплачується в тому розмірі, який пред’явлений в цьому рахунку-фактурі.

Однак якщо рахунок-фактура на продаж металобрухту не міститиме податок, то жодних зобов’язань не виникає. Але виникає питання: чи оподатковується пдв брухт чорних металів і кольорових при його купівлі?

Купівля металобрухту: пдв та інші податки

Податкове законодавство ясно говорить, що звільнення поширюється тільки на реалізацію металобрухту. Таким чином, за логікою виходить, що операції з купівлі брухту підлягають оподаткуванню пдв. Але логіка тут ні до чого:

— здача металобрухту юридичною особою пдв обкладається в тому випадку, якщо дана юридична особа не є платником пдв, але при продажу металобрухту виставила рахунок-фактуру і виділила в ній суму даного податку. Або якщо право на звільнення від податку даної операції сумнівно, наприклад, якщо здається металобрухт не відноситься до брухту і відходів. Ці ж норми поширюються і на підприємців;

— податок при здачі металобрухту обов’язково сплачується звичайним громадянином. Обчислюється ним самостійно за результатами виробленого закупівельником розрахунку на підставі ст.228 кодексу. На цю операцію фізична особа повинна подати декларацію після закінчення року і провести сплату податку до бюджету. А ось закупник при купівлі металобрухту у фізичної особи повинен буде скласти закупівельний акт.

Бухгалтерський облік металобрухту

Процес використання металобрухту — не обов’язково його продаж. Це може бути і застосування його для внутрішніх потреб компанії. Особливо важливо розрізняти дані операції, якщо підприємство одночасно займається і продажем брухту, і виробництвом з нього продукції. Тому бухоблік металобрухту слід будувати відразу правильно!

Як взяти на облік чорний металобрухт, щоб правильно його потім продати?

Перш за все, порядок обліку брухту і відходів чорних металів (далі по тексту – металобрухт) залежить від того, чий металобрухт буде потім продаватися:

— якщо куплений на стороні, то він враховується відразу на рахунку 41 «товари», оскільки головна мета покупки металобрухту — його подальший перепродаж:

Д41 «товари» до 60 «розрахунки з постачальниками і підрядниками» — на покупну вартість брухту (без пдв);

— якщо в результаті розбирання обладнання, автомобілів та інших основних активів, і не придатний для внутрішніх цілей, то такий металобрухт теж враховується на рахунку 41, і це буде виглядати наступним чином:

Д41 к91 «інші доходи і витрати», «інші доходи» — відбито надходження металевого брухту після або розбирання активу за ринковою оцінкою.

Однак щоб з’ясувати, наскільки не затребуваний для внутрішніх цілей отриманий матеріал, необхідний час. А що ж робити з цим матеріалом, поки йде оцінка напрямку його використання? саме тому слід спочатку оформити іншу проводку без застосування 41 рахунку:

Д10 «матеріали», «інші матеріали» к91 – враховано металобрухт за ринковою ціною, що діє на момент оприбуткування матеріалу.

І тільки після того, як виявлена можливість або, навпаки, неможливість використання брухту металів у власному виробництві, будується вся подальша бухгалтерія в металобрухті . Зокрема, якщо металеві відходи не підходять для внутрішніх цілей, то тоді їх можна продати:

Д41 к10, субрахунок «інші матеріали» — металобрухт призначений для продажу.

До речі, можна і не робити цієї проводки, залишаючи металобрухт відразу на 10 рахунку.

А якщо все ж металобрухт можна використовувати у виробництві, тоді в обліку ставлять:

Д20 «основне виробництво» к10, «інші матеріали» — відображено відпуск металобрухту у виробництво.

А як виглядатиме продаж металобрухту?

Як відображається в обліку продаж металобрухту?

Реалізація металевого брухту не обкладається пдв, якщо:

— компанія-продавець реалізує брухт і відходи, отримані в процесі власного виробництва.

І тоді бухгалтерські проводки на здачу металобрухту будуть наступні:

— якщо продається свій металобрухт (не куплений!):

Д 62 «розрахунки з покупцями та з замовниками» до 91-на ціну продажу (без пдв),

Д 91 до 41 (к 10) – на фактичну вартість металобрухту.

Використання 91 рахунку в цьому випадку означає, що продаж металобрухту не є основним видом діяльності компанії;

— якщо відбувається реалізація металобрухту — основної діяльності підприємства:

Д 62 до 90 «продажі» — на ціну продажу (без пдв),

Д 90 до 41 — на фактичну вартість металобрухту.

І в тому, і в іншому випадку, пдв не виділяється і не відображається.

Але якщо металевий брухт за своєю характеристикою і якостям не відноситься до брухту і відходів чорних і кольорових металів, то в даному випадку пдв повинен платитися. Для того щоб правильно ідентифікувати металом, буде потрібна допомога нормативних документів, зокрема, закону «про відходи виробництва і споживання». У цьому законі чітко сказано, що саме до брухту і відходів з чорного і кольорового металу відносяться вироби, які:

— втратили споживчі якості;

— або прийшли в непридатність;

— або складають відходи, отримані в процесі виробництва продукції з кольорового або чорного металу;

— абоЄ шлюбом, отриманим при виробництві і не підлягає виправленню.

Якщо тільки брухт або відходи не відповідають одній з характеристик, то їх реалізація обкладається пдв!

Однак, як бути, якщо все-таки реалізація металевих відходів обкладається пдв? тоді бухгалтерський облік здачі металобрухту буде містити додаткову проводку на суму податку:

— якщо продається свій металобрухт:

К91 д68 «розрахунки по податках і зборах» — на суму пдв;

— якщо реалізується придбаний металобрухт:

Д90 к68 – на величину податку.

Але облік реалізації металобрухту складається не тільки з правильно оформлених проводок: не варто забувати і про документи, які необхідно скласти, щоб на їх підставі відобразити всі облікові операції.

Які потрібні документи в обліку брухту і відходів

При покупці металевого брухту з боку і при прийнятті його в якості товару:

  • закупівельний акт, розроблений самостійно фірмою, якщо покупка проводиться у фізичних осіб (крім підприємців);
  • накладна від організацій і підприємців – уніфікованої (торг-12) або самостійно розробленої форми;
  • рахунок-фактура, якщо продавець виділяє пдв.

Якщо куплений металобрухт приймається в якості матеріалів, то додатково до вищевказаних документів оформляється:

  • ордер прибутковий – м4) – оформляється в разі, якщо приймання брухту проводиться без претензій до продавця;
  • акт на прийом матеріалів (м7) — якщо до продавця є претензії за якістю і кількістю.

Бухгалтерський облік підприємства здачі брухту чорних металів з внутрішніх джерел буде спиратися на такі документи:

  • прибутковий ордер м4, якщо при прийомі немає ніяких претензій;
  • акт приймання матеріалів м7, якщо виявлені розбіжності за обсягом і якістю;
  • накладна-вимога м11 – для оформлення здачі браку й відходів;
  • акт м35 – оформляє надходження матеріалів від розбирання або демонтажу будівель;
  • акт списання транспорту ос4а – в ньому є розділ, де можна відобразити прийняття матеріалів, що залишилися від списання авто. Цей же розділ є в основних активів (виключаючи транспорт) (або групи основних активів) ос4 (ос4б).

Здача брухту чорних металів, бухгалтерський облік якого:

  • відображається проводками реалізації на сторону, оформляється накладною формою власної розробки або уніфікованою торг-12;
  • відображається операціями з переміщення у виробництво-накладна м11 або м15 (залежно від того, хто перероблятиме даний брухт, — свій цех або на стороні).

Добрий день, шановні друзі! сьогодні пропоную вашій увазі тему оподаткування при здійсненні діяльності з брухтом чорних і кольорових металів, а саме пдв (податок на додану вартість).

Як не дивно, але дане питання часто надходить до фахівців центру ліцензування титан, як правило, його задають бухгалтери наших клієнтів (раніше не мали досвіду в сфері поводження з ломом чорних і кольорових металів), або підприємці, які розглядають сферу діяльності як новий напрямок їх бізнесу. Платити пдв або не платити, ось в чому питання?

пропоную почати з законодавчої бази :

Відповідно до пп.1 п.1 ст. 146 нк рф реалізація товарів, включаючи передачу на безоплатній основі, є операціями, оподатковуваними пдв. Але в силу пп.25 п.2 ст. 149 нк рф реалізація брухту і відходів чорних і кольорових металів не підлягає обкладенню пдв. Податковий кодекс не дає поняття брухту чорних і кольорових металів, але відповідно до п.1 ст. 11 нк рф, представляється можливим використовувати формулювання, представлену в фз №89 « про відходи виробництва і споживання». Відповідно до визначення брухт і відходи чорних і кольорових металів – це прийшли в непридатність або втратили споживчі властивості вироби з металів і їх сплавів, відходи, отримані при виробництві виробів з металів, а також брак, що утворився в процесі виробництва виробів з металів. Відповідно до листа міністерства фінансів 01.07.2011 №03-07-07 / 32 зазначене вище визначення використовується для звільнення від оподаткування пдв.

Прикладом можуть служити-списані судна, залізничні вагони з вичерпаним терміном використання, чорний і кольоровий метал, отриманий при демонтажі великогабаритних металоконструкцій (будівель, будівель, споруд), автотранспорт, відходи від виробництва, верстати та інші агрегати виробництв, списані у зв’язку із закінченням терміну корисного використання або непереборними дефектами.

Важливо: відповідно до п.6 ст. 149 нк рф звільняються від оподаткування операції з ломом металів при наявності у платника податків ліцензії на здійснення діяльності з ломом чорних і кольорових металів (ліцензування діяльності з ломом розглянуто в однойменній статті в розділі нашого сайту «думка експерта»).

Платник податків, який здійснює діяльність з брухтом чорних і кольорових металів, а також іншу діяльність зобов’язаний вести роздільний облік операцій.

На підставі постанови вас від 08.06.2010 №1650/10, на платника податків покладається обов’язок щодо обґрунтування законності застосування податкової пільги з пдв, за коштами ведення обліку своїх доходів/витрат, роздільного обліку операцій підлягають оподаткуванню та звільнених від оподаткування.

Часто зустрічаються помилки:

    Виставлення рахунок-фактур за операціями з ломом металів, в даному випадку пдв ви показали, як наслідок платити його доведеться.

    Укладення договорів на купівлю / продаж брухту чорних і кольорових металів з пдв, як наслідок при оформленні первинних документів недосвідчені бухгалтери відштовхуються від умов договору.

    Металобрухт утворився в результаті списання основних засобів. Бухгалтер благополучно оприбуткували металобрухт на баланс, а так як діяльність з брухтом чорних і кольорових металів (а саме реалізація) підлягає ліцензуванню, а ліцензії немає, то пільга з пдв не може бути прийнята. Це найглибша помилка. По-перше, для реалізації брухту металів утворився в результаті власної виробничої діяльності підприємства, ліцензія на реалізацію брухту не потрібна (докладніше можете ознайомитися в розділі нашого сайту «законодавство»), а відповідно до податкового кодексу такі операція не обкладаються пдв (лист фнс «про податок на додану вартість» від 16 серпня 2006 року №03-1-03/[email protected]).

    Немає ліцензії на заготівлю, переробку, зберігання і реалізацію брухту чорних і кольорових металів, діяльність ведеться, пдв бухгалтером нараховується – в даному випадку ви порушуєте норми коап і кк рф (докладніше можете ознайомитися в розділі «відповідальність» на нашому сайті), так як даний вид діяльності підлягає обов’язковому ліцензуванню.

    При реалізації металобрухту утворився в результаті списання основних засобів необхідно підтвердити його походження. В процесі оприбуткування на баланс підприємства утворився брухту чорних і/або кольорових металів необхідно враховувати вимоги гостів (брухт чорних/кольорових металів) і визначення фз №89 « про відходи виробництва і споживання», в прибуткових документах повинен бути вказаний вид металобрухту (чорний / кольоровий), категорія (відповідно до гост), вага, вартість. Належним чином необхідно скласти акти про списання основних засобів, в результаті списання яких утворився брухт металів, дані акти знадобляться у випадки перевірки податкових органів. У випадки оприбуткування металу чорного / кольорового, без зазначення категорій металобрухту тощо, податковий орган має право відмовити у звільненні від сплати пдв за операціями та донарахувати податок (у зв’язку з некоректним оформленням документів).

І так підіб’ємо підсумок, ми розглянули питання застосування пдв при здійсненні діяльності по заготівлі, переробці, зберіганні та реалізації брухту чорних і кольорових металів. Розглянуто чинне законодавство, основні помилки, що виникають при здійсненні бухгалтерського обліку.

З повагою до вас і вашого бізнесу

центр ліцензування титан!

Як показує практика, у бухгалтерів багато питань викликає порядок застосування пільги з пдв при реалізації брухту і відходів кольорових і чорних металів. Хто може скористатися даною пільгою? відповідь на це питання ви знайдете в нашій статті.

Порядок застосування пільги

Підпункт 25 п.2 ст. 149 нк рф звільняє від оподаткування пдв операції з реалізації брухту і відходів кольорових і чорних металів на території рф. Згідно з п. 6 ст. 149 нк рф використовувати звільнення за операціями, перерахованими в ст.149 нк рф, можуть платники податків при наявності у них ліцензій на здійснення діяльності, ліцензованої відповідно до законодавства рф. Тобто якщо для здійснення діяльності необхідна ліцензія,То без її наявності пільгою не можна скористатися. Якщо ж діяльність організації не передбачає наявності ліцензії, то пільга застосовується і при її відсутності.

Діяльність із заготівлі, зберігання, переробки та реалізації брухту чорних і кольорових металів підлягає ліцензуванню (подп. 34 п. 1 ст. 12 федерального закону від 04.05.2011 № 99-фз «про ліцензування окремих видів діяльності»). При цьому в положенні про ліцензування діяльності по заготівлі, зберігання, переробки та реалізації брухту чорних металів, кольорових металів, затвердженому постановою уряду рф від 12.12.2012 № 1287 (далі — положення про ліцензування), сказано, що воно не застосовується в разі реалізації брухту чорних і кольорових металів, що утворився у юридичних осіб та індивідуальних підприємців в процесі власного виробництва.

Виходить, що при реалізації брухту чорних і кольорових металів, який утворився в процесі власного виробництва, пільгу з пдв можна використовувати і без ліцензії. Це підтверджують фахівці мінфіну росії та податкові органи (листи мінфіну росії від 02.09.2015 № 03-07-07/50555 , від 10.06.2013 № 03-07-07 / 21567, фнс росії від 03.06.2014 № гд‑4-3/[email protected]). Суди також підтримують дану позицію і відхиляють довід податкових органів про неправомірність застосування пільги компаніями, які не мають ліцензій, оскільки діяльність компаній такого ліцензування не вимагала (див., наприклад, рішення ас московської області від 23.07.2013 у справі № а41-6141/11).

З ліцензією або без?

Отже, правомірність застосування пільги залежить від наявності або відсутності обов’язку отримання відповідної ліцензії. Давайте подивимося, яка діяльність вимагає отримання ліцензії.

Як ми вже сказали, ліцензуванню підлягає діяльність із заготівлі, зберігання, переробки та реалізації брухту чорних і кольорових металів. Про те, що слід розуміти під заготівлею, зберіганням, переробкою і реалізацією металобрухту, йдеться в положенні про ліцензування. Так, заготівля — це придбання брухту чорних і (або) кольорових металів у юридичних і фізичних осіб на оплатній або безоплатній основі і транспортування його до місця зберігання, переробки та (або) реалізації. Зберігання має на увазі зміст заготовленого брухту чорних і (або) кольорових металів з метою подальшої переробки і (або) реалізації. Переробка являє собою процеси сортування, відбору, подрібнення, різання, оброблення, пресування і брикетування брухту чорних і (або) кольорових металів. А реалізацією є відчуження брухту чорних і (або) кольорових металів на оплатній або безоплатній основі.

Як бачите, визначення дані досить чітко. Але застосовувати їх потрібно з урахуванням правил поводження з ломом і відходами кольорових (чорних) металів, затверджених постановою уряду рф від 11.05.2001 № 369. З системного тлумачення цих норм, а також з урахуванням арбітражної практики можна виділити ряд ознак, яким повинна відповідати діяльність організації для визнання такої діяльності ліцензованої.

Перший: компанія повинна здійснювати професійну підприємницьку діяльність з прийому і надходження металобрухту з дотриманням спеціально встановленого порядку і форми. Це означає, що прийом брухту кольорових (чорних) металів повинен відбуватися на спеціалізованому об’єкті, в якому повинна бути розміщена певна інформація (рішення ас міста санкт-петербурга і ленінградської області від 29.04.2014 № а56-73152/2013). Необхідна письмова заява особи, яка здає брухт і відходи. На кожну партію брухту і відходів повинен складатися приймально-здавальний акт за встановленою формою із забезпеченням в установленому порядку проведення радіаційного контролю брухту і т. Д.

Другий: прийом брухту повинен здійснюватися від необмеженої кількості осіб, умови прийому і ціни на брухт є встановленими на об’єкті прийому брухту і обов’язковими і рівними для всіх осіб, які бажають здати брухт на такому об’єкті. Такі відносини кваліфікуються цивільним законодавством як публічна оферта (ст. 437 гк рф).

Третій: прийом брухту і відходів повинен відбуватися з певною метою щодо подальшої обробки, утилізації, знешкодження, транспортування, розміщення таких відходів. При цьому, виходячи з аналізу правил, в момент прийому брухту організація повинна вже знати про те, що в подальшому буде переробляти і реалізовувати даний брухт.

Четвертий: діяльність по заготівлі металобрухту повинна бути основною діяльністю компанії. Президія вас рф в постанові від 19.06.2006 № 896/06 висловив думку, згідно з яким вимога про необхідність мати ліцензію на здійснення діяльності по заготівлі, переробці та реалізації брухту кольорових і чорних металів поширюється на юридичних осіб, для яких така діяльність є основною. За вищим арбітражним судом таку думку стали висловлювати і окружні суди (див., наприклад, постанови дев’ятого арбітражного апеляційного суду від 25.11.2015 у справі № а40-69684/15, від 17.03.2011 у справі № а40-132143/10).

Відповідно, якщо діяльність компанії не задовольняє вищеназваним ознаками, ліцензію отримувати не потрібно.

Є проблеми

Як показує практика, податкові органи на місцях часто самостійно, без аналізу діючих норм законодавства вирішують, чи повинна у компанії, що реалізує металобрухт, в обов’язковому порядку бути на руках ліцензія. Але на це у них немає повноважень.

Згідно з положенням про ліцензування компетенцією з контролю за дотриманням ліцензійних вимог володіють тільки спеціально уповноважені ліцензуючі органи. Наприклад, на території москви таким органом є департамент природокористування та охорони навколишнього середовища м москви. Тому якщо податковий орган не звернувся з відповідним запитом до компетентних органів, то зроблені податківцями висновки не можна назвати правомірними. Такий підхід підтримують суди (див., наприклад, постанови дев’ятого арбітражного апеляційного суду від 25.11.2015 у справі № а40-69684/15, від 17.03.2011 у справі № а40-132143/10).

Проблема із застосуванням пільги по подп. 25 п. 2 ст. 149 нк рф виникає у компаній, які зайняті в сфері обробного виробництва і, крім того, здійснюють ремонт обладнання, автомобілів, залізничного рухомого складу і т. П. На практиці зустрічаються випадки, коли податкові органи для застосування пільги вимагають у таких організацій ліцензію. І якщо її немає, то виробляють донарахування пдв.

Такий підхід аргументується наступним чином. Як ми вже сказали, положення про ліцензування не поширюється на реалізацію брухту кольорових і чорних металів, що утворився у юридичних осіб та індивідуальних підприємців в процесі власного виробництва. Перевіряючі під поняттям «власне виробництво» розуміють тільки безпосереднє виготовлення продукції з металу. Відповідно, інші види діяльності, в результаті здійснення яких утворюється металобрухт, не є власним виробництвом. Тому при реалізації брухту і відходів кольорових і чорних металів таким компаніям необхідна ліцензія.

На наш погляд, такі висновки податківців неправомірні. У даній ситуації необхідно враховувати, що законодавство про ліцензування виходить з поняття ліцензованого виду діяльності. Причому в даній ситуації заготівля, переробка і реалізація брухту і відходів чорних і кольорових металів повинні бути основним видом діяльності. Що стосується ремонтних робіт, то така діяльність є власним виробництвом. Адже металобрухт утворюється в результаті здійснення ремонтних робіт і без здійснення таких робіт утворитися не міг, тобто такі організації не займаються заготівлею брухту.

Металобрухт, отриманий в результаті демонтажу списаних основних засобів, підлягає здачі спеціалізованої організації. Чи можуть установи скористатися коштами від його реалізації? як у бухгалтерському обліку відобразити цю операцію? чи є реалізація металобрухту об’єктом оподаткування пдв? чи потрібно враховувати дохід, отриманий від реалізації металобрухту, при визначенні податкової бази з податку на прибуток? на ці та інші питання ви знайдете відповіді в даній статті.

Загальні положення

створеної в установі постійно діючою комісією з надходження і вибуття активів приймається рішення про списання об’єкта основних засобів у зв’язку з фізичним або моральним зносом і оформляється акт про списання об’єкта основних засобів (крім автотранспортних засобів) (ф. 0306003), акт про списання автотранспортних засобів (ф. 0306004).

Списання рухомого і нерухомого майна, що знаходиться у федеральній власності, регулюється положенням, затвердженим постановою уряду рф від 14.10.2010 № 834 (далі -Положення № 834).

Згідно з пп. «д»,» е » п.4 положення № 834 федеральні казенні установи повинні погоджувати списання нерухомого і рухомого майна з федеральними органами державної влади (федеральними державними органами), у віданні яких вони знаходяться.

Федеральним бюджетним і автономним установам надана самостійність у прийнятті рішення щодо списання рухомого майна (за винятком особливо цінного рухомого майна (далі-оцді), закріпленого за ними на праві оперативного управління або придбаного ними за рахунок коштів, виділених засновником на придбання такого майна) (пп. «ж» п. 4 положення № 834).

Крім того, федеральні бюджетні та автономні установи мають право приймати самостійно рішення про списання оцді, що знаходиться у них на праві оперативного управління і придбаного за рахунок коштів, отриманих від приносить дохід діяльності (пп. «к » п. 4 положення № 834).

Проте списання нерухомого майна (включаючи об’єкти незавершеного будівництва) і оцди, закріпленого засновником за федеральними бюджетними і автономними установами на праві оперативного управління або придбаного ними за рахунок коштів, виділених засновником на придбання такого майна, ці установи зобов’язані погоджувати з федеральними органами державної влади (федеральними державними органами), що здійснюють функції і повноваження засновника (пп. «з», » і » п. 4 положення № 834).

В рамках положення № 834 мінкультури видано наказ від 03.10.2011 № 957 , яким затверджено порядок узгодження мінкультури рф рішення про списання особливо цінного рухомого майна, а також федерального нерухомого майна (включаючи об’єкти незавершеного будівництва), закріпленого за підвідомчими мінкультури рф організаціями на праві господарського відання або оперативного управління .

Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про списання федерального майна, в тому числі нерухомого (включаючи об’єкти незавершеного будівництва) і особливо цінного рухомого майна, закріпленого за підвідомчими мінкультури організаціями на праві господарського відання або оперативного управління, затверджений наказом мінкультури рф від 03.10.2011 № 956 .

В результаті оформлений комісією акт про списання затверджується керівником установи або самостійно, або після узгодження з федеральним органом державної влади (федеральним державним органом), у віданні якого воно знаходиться.

По завершенні процедури узгодження списання об’єкта майна та затвердження акта він підлягає демонтажу.

Бухгалтерський облік

по завершенні демонтажних робіт на підставі акта про списання об’єкта основних засобів (крім автотранспортних засобів) (ф. 0306003), акта про списання автотранспортних засобів (ф. 0306004) об’єкт списується з регістрів бухгалтерського обліку.

Ця операція відображається в бухгалтерському обліку наступною кореспонденцією рахунків:

металобрухт, отриманий в ході розбирання списуваного майна, підлягає оприбуткуванню. При цьому його фактична вартість визначається виходячи з його поточної ринкової вартості на дату прийняття до бухгалтерського обліку, а також сум, що сплачуються установою за його доставку (п.106 інструкції № 157н).

Прийняття металобрухту до бухгалтерського обліку відображається наступним записом:

отриманий металобрухт надалі реалізується спеціалізованої організації.

Реалізація металобрухту є одним з видів приносить дохід діяльності. Причому казенні установи можуть здійснювати таку діяльність, якщо таке право передбачено їх установчими документами (ст. 161 бк рф ).

Бюджетні та автономні установи вправі здійснювати інші види діяльності лише остільки, оскільки це служить досягненню цілей, заради яких вони створені, і відповідні цим цілям, за умови, що така діяльність вказана в їх установчих документах (статутах) (п.4 ст. 9.2 федерального закону № 7-фз, п. 7 ст. 4 федерального закону № 174-фз).

Однак розпоряджатися коштами, отриманими від такої діяльності, вони будуть по-різному:

  • казенні установи зобов’язані ці кошти направити до відповідного бюджету бюджетної системи рф (ст. 161 нк рф );
  • бюджетні та автономні установи мають право розпоряджатися ними самостійно (п.3 ст. 298 гк рф , п. 8 ст. 2 федерального закону № 174-фз , лист мінфіну рф від 16.04.2012 № 02-04-10/1305).

при реалізації вартість металобрухту списується на підставі акта про списання матеріальних запасів (ф. 0504230). Ця операція відображається в бухгалтерському обліку наступним записом: в бухгалтерському обліку нарахування доходу від реалізації металобрухту слід оформити наступною кореспонденцією рахунків: автономною установою проводиться списання обладнання, що прийшло в непридатність (інше рухоме майно) на підставі оформленого в установленому порядку акта. Обладнання було придбано за рахунок коштів від приносить дохід діяльності. Вартість обладнання 58 000 руб.амортизація нарахована в розмірі 100%.

Отриманий в результаті розбирання обладнання металобрухт прийнятий до обліку за ринковою ціною в сумі 20 000 руб. (цифри умовні), який потім був реалізований сторонньої організації. Дохід від цієї операції склав 24 000 руб.грошові кошти надійшли на особовий рахунок установи, відкритий в офк.

У бухгалтерському обліку ці операції будуть відображені наступною кореспонденцією рахунків:

у бюджетному обліку казенної установи при відображенні операції з реалізації металобрухту слід враховувати деякі особливості.

Так при перерахуванні спеціалізованою організацією грошових коштів на рахунки обліку доходів бюджету порядок відображення в бюджетному обліку операцій з реалізації металобрухту буде залежати від того, чи є казенна установа адміністратором доходів бюджету.

При цьому використовуються наступні рахунки:

  • 1 303 05 000 «розрахунки за іншими платежами до бюджету»» цей рахунок застосовується, якщо установа не є адміністратором доходів від реалізації металобрухту;
  • 1 210 02 440 «розрахунки з фінансовим органом щодо надходжень до бюджету від вибуття матеріальних запасів»» застосовувати цей рахунок буде установа, яка є адміністратором відповідних доходів бюджету.

казенна установа реалізувала отриманий від розбирання обладнання металобрухт. Дохід від цієї операції склав 18 000 руб.ринкова вартість металобрухту склала 17 000 руб. Грошові кошти були перераховані організацією в дохід бюджету. Установа є адміністратором доходів, що здійснює окремі повноваження з нарахування та обліку платежів до бюджету.

У бюджетному обліку казенного установи ця операція буде супроводжуватися наступними записами:

зміст операції дебет кредит сума, руб. оприбутковано металобрухт за ринковою вартістю 1 105 36 340 1 401 10 172 17 000 нараховано дохід від реалізації металобрухту 1 205 74 560 1 401 10 172 18 000 списано вартість металобрухту 1 401 10 172 1 105 36 440 17 000 нараховано заборгованість з перерахування до бюджету коштів від реалізації металобрухту 1 304 04 440 1 303 05 730 18 000 відображено надходження грошових коштів від здачі металобрухту в дохід бюджету на підставі повідомлення (ф. 0504805) з відповідними відмітками адміністратора касових надходжень до бюджету 1 303 05 830 1 205 74 660 18 000 скористаємося умовами прикладу 2 і припустимо, що установа є адміністратором доходів від реалізації металобрухту.

У цьому випадку в бюджетному обліку казенної установи ця операція буде відображена таким чином:

Оподаткування

пдв. виходячи з положень пп. 25 п.2 ст. 149 нк рф реалізація брухту і відходів чорних і кольорових металів звільняється від оподаткування.

При цьому слід враховувати положення п. 6 ст. 149 нк рф, відповідно до якого операції з реалізації брухту і відходів кольорових металів не підлягають обкладенню пдв (звільняються від оподаткування) при наявності у платників податків, які здійснюють ці операції, відповідних ліцензій на здійснення діяльності, ліцензованої відповідно до законодавства рф. Аналогічну думку висловив мінфін у листі від 17.07.2013 № 03-03-05/27903 .

Виходячи з пп. 34 п. 1 ст. 12 федерального закону від 04.05.2011 № 99-фз «про ліцензування окремих видів діяльності» діяльність, пов’язана сзаготовкой, зберіганням, переробкою і реалізацією брухту чорних металів, кольорових металів, є ліцензованої.

Ліцензування діяльності по заготівлі, зберігання, переробки та реалізації брухту чорних металів, кольорових металів регулюється постановою уряду рф від 12.12.2012 № 1287 .

Пунктом 1 цього документа